Saturday, May 15, 2010

Burung Merbah Jambul : Edisi Kepala Sarang




Pertandingan Seni Suara Candik (Merbah Jambul)




Lokasi : Padang Utama SMK Baroh Pial, Pasir Mas
Tarikh : 15 Mei 2010

Masa : 1000pagi hingga 115 petang



Sempena mengabadikan suluhan lensa kamera, yang dijelmakan hasil tertariknya aku pada variasi kepala sarang sempena 'hari besar' untuk Si Merbah Jambul - didatangkan khas dari hampir seluruh pelusuk Pasir Mas / Tumpat dan juga dari wilayah Narathiwat, Selatan Thailand.

Tingginya nilai seni dan karya, anugerah Ilahi buat warga Kelantan dan Selatan Thailand, yang rata-ratanya berkongsi budaya & kesenian yang sama.




Sekali imbas pada mulanya, aku menyangkakan ia diukir berbentuk Makara (ataupun Wilmana) - lantaran penegasan imej taring yang begitu berani ditonjolkan. Setelah diamati, ia berbentuk gajah rupanya. Pemiliknya, dari Wilayah Menara (Narathiwat) - proudly announced that his Candik worth RM1,800.







Penyangkut yang dijelmakan dalam bentuk Keris Coteng (dikatakan Coteng berasal dari Ligor), pemiliknya setelah diselidiki, berasal dari Menara (Narathiwat).





2 comments:

  1. naga's known as "serpent", dalam pelbagai bentuk ,naga air dll adalah pembawa tuah dan rezeki kepada pemiliknya. Kehebatannya digunapakai ke seluruh Asia Tenggara...

    ReplyDelete
  2. Kalau ada gambar seluruh sangkar unik lagi canggih, siap dengan harga dan contact no pembuatnya..dapatlah peminat candik diselatan cuba contact dan beli sangkar unik.

    ReplyDelete